EKO FUN

Zdrowie w kuchni

czyli krótka opowieść o warzywach ...


Marzeniem wszystkich jest być młodym, pięknym i bogatym!

OK, choć po głębszym zastanowieniu, powiedziałbym że zdrowym być jest największym skarbem, niezależnie od naszej fizycznej dojrzałości, ciała jakości, czy portfela zasobności. Zdrowie prowadzi nas do szczęścia, pozwala realizować życiowe plany, spełniać nasze pasje, realizować się zawodowo, towarzysko czy rodzinnie. Choć cała reszta wspomnianych przymiotów nie przeszkadza, szukamy zdrowia by żyć pełnią życia!

Dbamy o aktywność fizyczną, dietę, relaks. Z biegiem lat okazuje się, że kluczowe są nasze nawyki, w tym żywieniowe. Podświadomie czujemy, że jedząc zdrowo wydłużamy swoje życie. Korzystając w naszej kuchni z bogactwa warzyw mamy szansę odnaleźć zdrowie.


POMIDOR
w tym soki, sosy, ketchupy

Jest bogatym źródłem witaminy C oraz likopenu, silnego przeciwutleniacza, który aż o 50% może obniżyć ryzyko zawału serca, szczególnie gdy spożywany jest z nienasyconymi kwasami tłuszczowymii, np. olejem/oliwą (szerzej patrz dieta dr Budwig).

Jedząc pomidory unikniesz:

  • nowotworów przewodu pokarmowego (jelita grubego, trzustki, żołądka), likopen odbudowuje połączenia międzykomórkowe, wpływa na prawidłowy przebieg procesów rozmnażania komórek
  • nowotworu prostaty - badania przeprowadzone w Harvard Medical School w 1995 roku na próbie 47.000 mężczyzn wykazały że osoby zjadające 10 posiłków zawierających pomidory w ciągu tygodnia zmniejszają o 45% ryzyko zachorowania na raka prostaty, a zjadające 4-7 takich poziłków o 20%
  • nowotworu szyjki macicy - na Uniwersytecie Illinois stwierdzono, że kobiety z wysokim poziomem likopenu mają 5-cio krotnie mniejsze ryzyko zachorowania 
  • chorób serca - badania na próbie 1374 mężczyzn wykazały obniżenie ryzyka ataku serca aż o 50%


SZPINAK
również botwinka, kapusta włoska
Niezastąpione źródło białka roślinnego, potasu, żelaza, Beta-karotenu (witamina A) oraz witamin E, C, K i kwasu foliowego.

  • chroni przed chorobami serca - obniża poziom homocysteiny aminokwasu który uszkadza naczynia krwionośne
  • zmniejsza ryzyko zachorowania na raka skóry o 55%, co potwierdziły badania z udziałem 1000 osób zjadających 3 porcje warzyw z zielonymi liśćmi (w tym szpinak) w tygodniu
  • polecany dla kobiet w pierwszym trymestrze ciąży jako bogate źródło kwasu foliowego obniżającego ryzyko uszkodzenia układu nerwowego u płodu
  • obniża ryzyko zaćmy (katarakty) - poprzez zawartość luteiny i zeoksantyny chroni soczewkę oka przed szkodliwym wpływem UVB
  • opóżnia procesy starzenia - dzięki wysokiej zawartości antyoksydantów
Nie powinno się łączyć szpinaku ze szczawiem i rabarbarem, które również zawierają wysoki poziom kwasu szczawiowego, który w połączeniu z wapniem tworzy szczawian wapnia, trudnorozpuszczalny związek nieprzyswajalny przez organizm. Nie powinien być zatem spożywany przez osoby cierpiące na artretyzm, reumatyzm, chorą wątrobę, nerki, przewód pokarmowy.


CZOSNEK
Dopiero w roku 1944 odkryto w czosnku allicynę i trójsiarczek dwuallilu, substancje silnie bakteriobójcze i odkażające. Te naturalne antybiotyki niszczą około 30 różnych bakterii. Siarkowe związki lotne wykazują natomiast skuteczność w leczeniu przeziębień i infekci układu oddechowego. Zawiera również duże ilości witaminy C, potasu, żelaza, magnezu, fosforu.

  • poprawia odporność organizmu
  • chroni przed chorobami serca, regulując poziom cholesterolu
  • zapobiega rozwojowi nowotworów wyłapując wolne rodniki
  • obniża ciśnienie krwi
  • pomaga w zaburzeniach żołądkowo - jelitowych, szczególnie po stosowaniu antybiotyków i błędów żywieniowych kiedy w jelitach rozwijają się obce bakterie, grzyby, drożdże, będące przyczyną procesów gnilnych i fermentacyjnych
  • zmniejsza bóle miesiączkowe
  • likwiduje bóle głowy i bezsenność
Czujesz symptomy grypy? Weż ćwiartkę spirytusu i 200g czosnku drobno posiekanego, a następnego dnia nalewka ta pomoże Ci zlikwidować infekcje bakteryjne

Równie dobrze działa pasta czosnkowa: z twarogu (1/4 kostki), kefiru (2 łyżki), czosnku (3 ząbki), zarodków pszennych, natki pietruszki i ziół do smaku.


BROKUŁY
lub brukselka

Są przłomowym odkryciem w profilaktyce przeciwnowotworowej, zawieraja bowiem flawonoid zwany sulforafanem, który wspiera połowę populacji posiadającej gen GSTM1, jak twierdzi Richard Mithen.

Zabija również bakterie Helicobacter pylori odpowiedzialne za wrzody i raka żołądka. Brokuł oraz jego kiełki, chroni także oczy przed szkodliwym promieniowaniem ultrafioletowym.

Rewelacyjnie skuteczna okazała się w walce z rakiem dieta pomidorowo-brokułowa w dawkach:
1,4 szklanki surowych brokułów + 2,5 szklanki świeżych pomidorów (lub 1/2 szklanki pasty z pomidorów)

Zawierają również błonnik pokarmowy który reguluje poziom cholesterolu.

Są bogatym źródłem witaminy C oraz E.


CZARNE JAGODY
oraz borówka amerykańska

  • ogromne ilości witaminy E
  • błonnika pokarmowego poprawiającego pracę przewodu pokarmowego
  • garbniki neutralizujące toksyny pokarmowe
  • wakcyninę, substancję insulinopodobną pomagającą diabetykom w utrzymaniu odpowiedniego poziomu cukru
  • mirtylinę, silny przeciwutleniacz, współtworzy czerwone ciałka krwi przeciwdziałając anemii
  • fitoestrogeny (hormony roślinne) przeciwdziałające nowotworom hormonozaleznym (raka piersi, tarczycy, wątroby)
  • kwas egalowy, przeciwdziałający nowotworom płuc, przełyku, krtani
  • kwas foliowy, przeciwdziałający rakowi macicy
  • pterostilaben, przeciwdziałający rakowi okrężnicy
  • witaminy A, C, B, PP
  • mikroelementy selen, miedź, mangan, cynk
W tym borówka amerykańska ma największe stężenie antyoksydantów
Natomiast czarna jagoda działa silnie bakteriobójczo i przeciwwirusowo, ze względu na większą ilość garbników. Sok z tych owoców wychwytuje wszelkie toksyny z organizmu i chroni przed pylicą (polecany pracownikom kamieniołomów, kopalni, cementowni)

Ich regularne spożywanie zwieksza koncentrację i poziom inteligencji.

Najlepiej jagody spożywać surowe.


CZERWONE WINO
Obfite w flawonoidy działa:

  • przeciwzapalnie
  • rozkurczająco na naczynia krwionośne co zmniejsza ryzyko powstawania zakrzepów
  • uszczelniająco na naczynia krwionośne, co zapobiega obrzękom
Zawiera również resveratrol działający przeciwnowotworowo, dając organizmowi sygnał do produkcji białka chroniącego DNA przed zniszczeniem.

Zawiera polifenole o działaniu przeciwutleniającym, zapobiegają chorobom serca i rozwojowi miażdżycy,  zwiększając jednocześnie poziom dobrego cholesterolu. Dobroczynnym działaniem antyoksydantów jest ochrona słuchu przed uszkodzeniem spowodowanym nadmiernym hałasem, czy kuracją antybiotykową.

Zatem picie czerwonego wytrawnego wina dwa razy dziennie w ilości łącznej około 250-300 ml (3 kieliszki) dla mężczyzn oraz 200 ml (dwa kieliszki) dla kobiet wychodzi na zdrowie!



ZIELONA HERBATA
Chińczy wykorzystywali napar z herbaty do leczenia około 60 dolegliwości!

  • wzmacnia odpornośc organizmu
  • chroni przed zawałem serca
  • łagodnie stymuluje krążenie
  • obniża ciśnienie krwi
  • zapobiega zwężaniu się naczyń krwionośnych
  • obniża poziom cholesterolu
  • zmniejsza ryzyko zachorowania na raka płuc, skóry, jelita grubego, żołądka, odbytu, okrężnicy, trzustki, piersi
  • zapobiega degeneracji tkanki nerwowej, głównej przyczyny Alzheimera (zmniejsza odkładanie się amyloidów w komórkach nerwowych)
  • wzmacnia zęby i kości (zawiera wapń)
  • odświeża oddech (zawiera fluor)
  • regukuje trawienie
  • chroni przed wirusowym zapaleniem wątroby (WZW)
  • poprawia przemianę materii i usuwanie toksyn z organizmu
  • ułatwia koncentrację, poprawia pamięć 
Picie zielonej herbaty działa wspomagająco przy miażdżycy, otyłości, cukrzycy, niektórych nowotworach, zaburzeniach trawienia, łysienia, infekcjach bakteryjnych, pruchnicy i wielu innych.

Flanowoidy opóźniają proces starzenia.
Dwie szklanki dziennie zmniejszaja ryzyko raka jajnika o 46%

Jeśli parzenie trwa od 3 do 8 minut uzuskujemy napój relaksujący.
Jeśli trwa 2 do 3 minut uzyskujemy napój pobudzający. Dodatkowo pobudza łagodniej i długotrwale w porównaniu do kawy.

Zasady parzenia:
  • używaj herbaty liściastej
  • po zagotowaniu odstaw wodę na 3 minuty aby uzyskać temperaturę 70C
  • przelej napar przez sitko, napar pij z innego naczynia (liście można parzyć do 3 razy)
  • pij dwie filiżanki dziennie


ZIARNA ZBÓŻ
Jest w czym wybierać:

  • jęczmień (kasza perłowa), obniża poziom cholesterolu, hamuje rozwój nowotworów, ułatwia pracę jelit
  • kukurydza, zapobiega powstawaniu nowotworów, obniża ryzyko chorób serca, próchnicy, olej kukurydziany obniża poziom cholesterolu
  • otręby pszenne, likwidują zaparcia, zapobiegają chorobom jelita grubego, żylakom, hemoroidom, przepuklinie; zalecana dawka to 3 łyżki stołowe dziennie
  • owies, działa przeczyszczająco, obniża poziom cholesterolu, reguluje poziom cukru, zwalcza stany zapalne skóry; warto wprowadzić do jadłospisu płatki owsiane (ze wszystkim tylko nie z mlekiem)
  • ryż brunatny, obniża ciśnienie krwi, zwalcza biegunki, zapobiega kamicy nerkowej, pomaga w łuszczycy, zawiera składniki przeciwnowotworowe                        
Pełne ziarna zbóż bogate są w:
  • złożone węglowodany i włókna poprawiające trawienie i lekkie wydalanie
  • witaminy z grupy B pobudzające sestem nerwowyi regulujące funkcje umysłowe
  • wysokiej jakości białko,
  • wapń i inne minerały, gwarantujące mocne kości i zęby
  • żelazo, minerały, witaminy, tworzące zdrową krew i wspierające system krążenia


ORZECHY i NASIONA

Są cennym źródłem witaminy A i E, wapnia, magnezu, potasu i błonnika. Mają wspaniałe walory smakowe, chronią też organizm przed chorobami, a wybór jest duży:
  • orzechy włoskie, zawieraja melatoninę poprawiająca zasypianie
  • orzechy laskowe, mają najwięcej witaminy E i nienasyconych kwasów tłuszczowych
  • orzechy arachidowe (ziemne) mają najwięcej kwasu foliowego
  • migdały, zobojętniają kwas żołądkowy
  • nasiona słonecznika
  • nasiona lnu
  • nasiona babli płesznik
Brytyjscy naukowscy odkryli pięciofosforan inozytolu w orzechach, fasoli i ziarnach zbóż, odgrywające ogromną rolę w profilaktyce i leczeniu raka.

Warto wzbogacać dietę w orzechy jeśli zależy nam na:
  • życiu bez miażdżycy i nowotworów
  • zdrowym sercu i naczyniach krwionośnych
  • regularnym ciśnieniu
  • odpowiednim poziomie cukru
  • dobrej pamięci i koncentracji
  • doskonałym wzroku
  • dobrym samopoczuciu
  • gładkiej skórze

ŁOSOŚ
również śledź i makrela

  • są źródłem białka (20g białka w 100g ryby), które spożywane dwa razy w tygodniu całkowicie zapobiega miażdżycy.
  • zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe (13,6g tłuszczu w 100g ryby) szczególnie istotne dla układu nerwowego, przez co obniżają podatność na depresję
  • kwasy omega-3 (już 50g ryb pokrywa dzienne zapotrzebowanie), kluczowe dla wzmocnienia serca i naczyń krwionośnych poprzez obniżenie szkodliwego cholesterolu LDL i podwyższenie korzystnego HDL, zachowują sprawność myślenia, w tym opóźniają objawy choroby Alzheimera, wspomagają leczenie cukrzycy, artretyzmu, osteoporozy, astmy, depresji, anoreksji, łuszczycy, trądziku, niektórych chorób oczu, regulują ciśnienie tętnicze i masę ciała, dają ulgę przy bolesnych menstruacjach czy chorobach nowotworowych, np. rak jelita, piersi, prostaty
  • brak w nich węglowodanów więc są odpowiednie dla diabetyków
  • zawierają witaminę PP, ważną dla poziomu cukru,  cholesterolu, syntezy hormonów płciowych
  •  witaminę B12, uczestniczącą w tworzeniu czerwonych krwinek, syntezie materiału genetycznego (DNA i RNA), zapobiegają anemii złośliwej
  •  witaminę B6, podnosi odporność immunologiczną, podnoszącą poziom przeciwciał, wspiera poziom witalny witaminy PP
  • witaminę B2, która razem z witaminą A uczestniczy w prawidłowym funkcjonowaniu błon śluzowych, śluzówki przewodu pokarmowego, nabłonka naczyń krwionosnych i skóry, odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu narządu wzroku
  • witaminę D, co reguluje przemianę wapnia i fosforu oraz tworzenie kości, wpływa na prawidłowe przewodzenie nerwowe, prawidłową pracę serca
  • witaminy A,D,E,K
  • minerały, takie jak wapń, magnez, selen, fluor, żelazo, sód, potas

W krajach śródziemnomorskich spożycie ryb jest 4-5 razy większe niż w Polsce.
Warto jeść ryby tłuste, takie jak łosoś, halibut, makrela, sardynka, szprot, śledź, węgorz zawierające drogocenne kwasy tłuszczowe.
Najmniej zdrowe są ryby wędzone, a szczególnie ich skóra. Mało warte są ryby marynowane, solone, konserwowe.
Najlepsze są ryby gotowane na parze, pieczone w folii, na elektrycznym grillu, duszone, ewentualnie smażone na niewielkiej ilości oliwy.

Jeśli jesz mięso, niech będzie to mięso ryby!


NONI
Gdy kapitan James Cook przybył na wyspy Polinezji Francuskiej zastał tam zdrową i szczęśliwą ludność. Ich święta roślina poradziła sobie z większością chorób białych przybyszy:
  • poprawia odporność organizmu
  • usuwa zmęczenie, wzmacnia witalność i koncentrację
  • pogłębia sen
  • usuwa wszelkie bóle i stany zapalne na poziomie 73% siły oddziaływania morfiny, bez skutków ubocznych
  • wpływa korzystnie na przemianę materii
  • reguluje cisnienie krwi, poziom cukru i cholesterolu
  • przyspiesza gojenie ran
Sekret polega na tym że Noni zawiera około 150 uzupełniających się składników, między innymi:
  • xeronina, proxeronina, proxeroniaza, alkaloidy i enzymy, które regenerują komórki organizmu, poprawiają przyswajalność substancji odżywczych
  • damnakantol, który stymuluje wytwarzanie limfocytów typu T ,zabójczych dla raka
  • błonniki, oczyszczające jelita
  • nienasycone kwasy tłuszczowe, wzmacniające układ krwionośny i serce
  • skopoletyna, uśmierzająca ból
  • witaminy A, C, E, kompleks witaminy B, kwas foliowy i pantotenowy
  • wapń, żelazo, fosfor, magnez, cynk, miedź i inne
  • aż 17 z 20 znanych aminokwasów,  w tym 9 najważniejszych, których organizm nie jest w stanie sam wyprodukować
Tak więc życzyć wszystkim trzeba aby nasza kuchnia pełna była tych naturalnych cudów. Należy spożywać je w postaci naturalnej, możliwie mało przetworzonej.

Stawiajmy na profilaktykę, kształtujmy już teraz nasze nawyki żywieniowe, nie czekając na chorobę.

Właśnie ta wiedza, której niestety nie uczą w szkołach powszechnych, wydaje się być kluczowa dla naszego zdrowia, wspiera długowieczność i pomaga realizować nasze plany do późnej starości!


Treści zaczerpnięte z opracowania Katarzyny Szafranowskiej, autorki "11 Hitów zdrowego jedzenia  - Jak wprowadzić małe zmiany w diecie, aby odczuć dużą poprawę samopoczucia"


Jeśli jesteś ciekaw w jaki sposób warzywa ratują zdrowie - czytaj o Nowej Biologii i cudzie pH >>>
logo EKO FUN
Zapraszamy










ekofun@ekofun.pltel 601 200 393